Povijest Hrvata Ivana Meštrovića – kip koji čuva dušu naroda

0
23

Usred užurbanog Zagreba, pred zgradom Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, stoji kip koji ne traži vašu pažnju – ali vas promatra. Povijest Hrvata, monumentalno djelo Ivana Meštrovića iz 1932. godine, tiho i postojano nosi poruku narodu koji je stoljećima kročio na granici Istoka i Zapada, carstava i pokreta otpora, vjere i progona, borbe i nade.

To nije običan spomenik. To je šapat povijesti u kamenu.


Kip kao molitva – Žena koja drži knjigu

Na prvi pogled, kip prikazuje ženu u jednostavnoj narodnoj nošnji, kako sjedi dostojanstveno, s knjigom u krilu. No pogledajte pažljivije: nije to bilo koja žena, već simbolična majka domovine – čuvarica vjere, jezika, sjećanja.

Meštrovićeva žena nije ratnica ni kraljica. Nije trijumfalna ni poražena. Ona je narod – iscrpljen, ali nepokoren. Sjedi s knjigom – simbolom povijesti, kulture i znanja – kao što su mnoge hrvatske majke stoljećima čuvale predaju, vjeru i običaje dok su muškarci ratovali, nestajali, gubili i vraćali se.

Njezine ruke obavijaju knjigu, ali i mole. Pogled joj je pognut, kao u kontemplaciji ili tihoj molitvi. Njezina bol nije dramatična. Njezina snaga nije fizička. To je snaga trajanja.


Povijesni trenutak nastanka – šutnja kao otpor

Godina je 1932. Kraljevina SHS već je transformirana u Kraljevinu Jugoslaviju pod središnjom vlašću srpske dinastije Karađorđević. Politička prava Hrvata ograničena su, banovine su podijeljene po etničkim ključevima, a hrvatski kulturni identitet se potiskuje. U takvom ozračju, Ivan Meštrović stvara djelo koje postaje tiha optužba i nenametljiv vapaj.

Povijest Hrvata nije dozvoljeno postaviti bilo gdje. Kip je bio kontroverzan. Njegova simbolika – narod koji pamti, ne zaboravlja, i dalje postoji – bila je opasna u vremenu koje je pokušavalo zaborav nametnuti kao političku normu.

Ovo nije monumentalna povijest kakvu nalazimo u pobjedničkim nacijama – nije slavlje bitaka ni kruna osvajača. Ovo je narodska, tiha povijest, ona koja se šaptom prenosi preko ognjišta, molitvom u crkvi i pisanjem u bilježnici kraj prozora.


Ivan Meštrović – umjetnik nacije

Ivan Meštrović (1883. – 1962.) bio je jedan od najznačajnijih hrvatskih i europskih kipara 20. stoljeća, čije je djelo nadilazilo granice umjetnosti i ulazilo u sferu narodne memorije, religije i politike. Rođen u Vrpolju u Slavoniji, a odrastao u Dalmaciji, Meštrović je rano osjetio dvostruki identitet – slavonski korijen i mediteransku dušu.

Školovao se u Beču, a afirmirao u Parizu, Rimu i SAD-u. Njegovi kipovi – od Grgura Ninskog do Njegoša, od Krista do Majke s djetetom – govore jezikom emocije, snage i arhetipske simbolike. No bio je i politički čovjek – sudjelovao je u hrvatskom narodnom pokretu, prijateljevao s Radićem i Stepincem, kasnije srušen od svih režima i na kraju izgnan u Ameriku.

Meštrović je duboko vjerovao u moć umjetnosti kao duhovne okosnice naroda. U njegovom radu često se isprepliću kršćanska simbolika, slavenska mitologija i patos hrvatske povijesti. Povijest Hrvata zato nije iznimka, već vrhunac tog pogleda na narodnu dušu.


Simbolika koju mnogi ne vide

Knjiga u ženskom krilu nije samo knjiga. Ona je Matica hrvatska, Misal po zakonu rimskoga dvora, Glagoljica, Judita, Planine, Gospin plač, Dekretarij, Domjanić, A. G. Matoš, Dnevnik hrvatske djevojke iz 1945. – sve ono što ostaje kad padnu granice, kad vojske prođu, kad se zastave spale.

Odjeća žene podsjeća na narodnu nošnju Zagore – jednostavnu, ali svečanu. Pogled joj je ponizan, ali odlučan. Ona ne traži pažnju, ali tko je pogleda – zna da pripada nečemu većem.

I konačno – ona ne govori. Njezin govor je šutnja, ali šutnja puna značenja. Ona ne poziva na osvetu, ali ni na zaborav. Ona poziva na pamćenje. Jer narod koji pamti – ne nestaje.


Završna riječ

Danas, u doba brze potrošnje, površnog nacionalizma i zaborava, Povijest Hrvata ostaje važnija nego ikad. Kip nas podsjeća da prava povijest nije ispisana samo u knjigama ni u pobjedničkim govorima – već u majčinim suzama, molitvama u tišini, i u generacijama koje prenose priču dalje.

Ivan Meštrović, čovjek koji je znao što znači boriti se s idejama i idealima, podario nam je kip koji se ne kreće, ali pokreće.